keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Askel kohti parempaa huomista

Heippa!
Päätin kehitellä uuden Cosmopolitanin pohjalta eräänlaisen syvällisen postauksen liittyen erityisesti naisten itsetunto-ongelmiin. Yleensä miehillä itsetunto-ongelmat eivät ainakaan mielestäni niin hyvin erotu kuin naisilla tai sitten osaan vain tulkita naisia paremmin ollessani itsekin nainen.

"Päivitteletkö vyötäröllesi kertyneitä kiloja tai tummia silmänalusia?" Lisäätkö Facebookkiin/Instagramiin massoittain kuvia vain kohottaaksesi itsetuntoasi? "Vertailetko rintojesi kokoa kaverisi rintoihin? Otatko "huoletonta" selfietä varten 60 eri vaihtoehtoa, joista julkaiset parhaan puolen tunnin filtteröimisen jälkeen? Toimit juuri niin kuin suurin osa naisista." Näin lukee ainakin Cosmossa. Minun mielestäni tässä ei ole kuitenkaan mitään väärää - olen jollain tavalla itsekin tottunut tekemään kyseessä olevia asioita välillä jopa melkein huomaamattani.

Yllättävän monet - erityisesti naisista - tuntuvat olevan tyytymättömiä omaan luonnolliseen ja kauniiseen itseensä. Todellisuus voikin olla jotain täysin muuta - rajun meikin alta voi paljastua todella kaunis ja luonnollinen nainen!

On melkein sanomattakin selvää, että media vaikuttaa erityisesti naisten itsetuntoon heikentävästi. Naiset ovat melko tottuneita vertailemaan itseään muihin naisiin. Naiset haluaisivat olla yhtä hyvännäköisiä, yhtä hauskoja, yhtä sosiaalisia ja yhtä suosittuja kuin jotkut naiset tuntuvat olevan - totuus voi kuitenkin paljastua täysin erilaiseksi.

Jokainen ihminen haluaa kokea olevansa kaunis/komea, tärkeä ja rakastettava omana itsenään. Suhde omaan itseensä ja kehoonsa muodostuu kuitenkin jo lapsuudessa. Huono itsetunto aiheuttaa masennusta, murheita ja jopa paniikkihäiriöitä.

Voin tunnustaa itsekin, etten pidä itsestäni aina - mutta se ei tarkoita sitä, että haluaisin olla joku toinen ihminen. Välillä olisi toki kiva olla hyvännäköisempi, positiivisempi ja omistaa vaikka ihanammat silmät, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö arvostaisi itseäni. Välillä taas olen onneni kukkuloilla sen takia, että saan olla juuri minä - juuri tällainen kuin olen rakastamieni ihmisten ympärillä, jotka hyväksyvät minut juuri tällaisena kuin minä olen.

Naiset näyttävätkin useimmiten olevansa itsensä pahimpia arvostelijoita. Toiset pitävät heitä tosi kauniina, mutta omaa aitoa kauneutta on totuttu yleensä varsinkin suomalaisessa kulttuurissa kieltämään.

Täten määräänkin jokaisen ihmisen - niin miehen kuin naisen - listaamaan joka päivä asioita, joista olette tyytyväisiä itsessänne ja ympäristössänne. Näiden asioiden ei tarvitse olla mitenkään erikoisia. Voitte esimerkiksi kirjoittaa: "Mulla on kiva hymy", "Sain kaverini tänään hyvälle tuulelle", "Olen tehnyt tänään parhaani - ja se riittää minulle!"

Otetaan yhdessä askel kohti parempaa huomista!
Rakkaudella: Lindusofiia ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti